Krista Hakala mullisti uuden yrityksensä Meion toiminnan SEO-osaamisen avulla
Krista on kokenut markkinoinnin ammattilainen, jonka SEO-kiinnostus lähti kasvamaan hiljalleen yrittäjyyden myötä.
Krista
Hakala
Meio-yrityksen perustaja
Krista on kokenut markkinoinnin ammattilainen, jonka SEO-kiinnostus lähti kasvamaan hiljalleen yrittäjyyden myötä. Krista oli toiminut lähes kymmenen vuotta osakkaana digimarkkinointitoimistossa, mutta tammikuussa 2023 elämään puhalsi uudet tuulet, ja Kristan nykyisen yrityksen Meion tarina alkoi nopealla aikataululla. “Yrityksen toiminta starttasi käytännössä viikon varoitusajalla”. "Aluksi tein vähän kaikkea ja autoin asiakkaitani kaikessa mahdollisessa samalla pohtien, mitä itse oikeasti haluan tehdä," Krista kertoo.
Krista oli kiinnostunut SEOsta jo aiemmin ja kerännyt paljon yksittäistä tietoa vuosien varrella oppaista ja erilaisista lähteistä. Uuden yrityksen myötä hän tiesi, että SEO olisi avainasemassa Meion palvelutarjonnassa. "Meion sivusto oli täysin uusi ja todella kilpaillulla alalla, joten mietin, miten ihmeessä saisin sivuston löytymään orgaanisesti Googlesta paremmin," hän selittää.
Krista törmäsi Jutan sisältöihin juurikin näinä aikoina. “Päädyin Jutalle laittamaan viestiä aiheeseen liittyen ja pian jo palaveerasimmekin aiheesta – siitä se ajatus lähti - sitähän minä nimenomaan haluan, eli haluan ehdottomasti saada kokonaisvaltaisen SEOn haltuun ja haluan tarjota SEO-palveluita myös asiakkailleni jatkossa.”
Hakukoneoptimointiin perehtyminen oli uran paras päätös
Krista odotti kurssilta syvällistä ymmärrystä SEO:n kokonaisuudesta ja konkreettisia työkaluja sen toteuttamiseen. "Ylivoimaisesti urani paras päätös oli lähteä mukaan GWS-ohjelmaan. Kurssista sai niin paljon enemmän irti kuin mitä olisi voinut kuvitella", hän kertoo. Kurssi auttoi Kristaa näkemään SEO:n laaja-alaiset hyödyt kaikessa digimarkkinoinnissa, sivustojen rakentamisesta maksettuun mainontaan.
Meion sivu löytyikin yhtäkkiä Googlen ensimmäiseltä sivulta
Heti kurssin alussa Krista alkoi työstää Meion omaa sivustoa, ja tulokset näkyivät nopeasti. "Kun uusi, vasta muutaman kuukauden vanha sivusto alkoikin yhtäkkiä löytyä Googlen ensimmäiseltä sivulta relevanteilla avainsanoilla, se oli ihan huippua!" hän iloitsee. Myös hänen olemassa olevat asiakkaansa olivat tyytyväisiä, sillä Krista pystyi nyt tarjoamaan heille syvällisempää SEO-osaamista ja saavuttamaan parempia tuloksia.
SEO-strategia kasvun moottorina
GWS-kurssi on vaikuttanut merkittävästi Meion liiketoimintaan. "En tiedä, mitä Meio tällä hetkellä olisi ilman tätä SEO-oivallusta, koska se antoi koko yritykselle suunnan ja mahdollisuudet ovat nyt lähes rajattomat," Krista kertoo. Kurssi on myös kasvattanut hänen itseluottamustaan ja antanut uusia näkökulmia kaikkeen digimarkkinointiin.
"Ylivoimaisesti urani paras päätös oli lähteä mukaan GWS-ohjelmaan. Kurssista sai niin paljon enemmän irti kuin mitä olisi voinut kuvitella"
Asiakasprojektien ohessa oman sivun optimointi on tuonut uskomattomia tuloksia
Krista on päässyt optimoimaan erilaisia sivustoja ja verkkokauppoja sekä toteuttamaan sivustouudistus SEO-projekteja - “Niistä olen tykännyt ehkä eniten, koska kun on ollut useita vuosia vanha sivusto, jolle ei ole vuosiin mitään tehty ja on sitten kerralla saatu todella iso uudistus aikaan.”
Myös Meion oman sivun optimointi on ollut Kristalle ylpeyden aihe: "Täysin uuden sivuston näkyviin saamisessa on aina omat haasteensa, mutta olen panostanut sisältöjen optimointiin ja auktoriteetin vahvistamiseen."
Lähtötilanne oli, että yritys löytyi vain omalla nimellä Googlesta. Tällä hetkellä sivusto rankkaa relevanteilla avainsanoilla Googlen 1. sivulla jo yli 50 avainsanalla, joista top 3 sijoituksia on jo reilu 20. Tämä näkyy tietysti suoraan liikenteen sekä yhteydenottojen määrissä. "Orgaaniseen näkyvyyteen panostaminen on tuonut jo tässä lyhyessä ajassa niin paljon lisäarvoa, että en malta edes odottaa, että pääsen näkemään kuinka pitkälle pääsen Meion kanssa".
SEOn ymmärtäminen yhdistää digimarkkinoinnin palasia yhteen
Krista kuvailee kurssin vaikutuksia voimaannuttaviksi ja inspiroiviksi: "Yllättävintä oli huomata, miten suuri vaikutus SEO:lla oikeasti on ihan kaikkeen digimarkkinointiin. Lisäksi ero yksittäisten SEO-tietojen ja kokonaisvaltaisen SEO-ymmärryksen välillä on valtava." “Jos teet töitä digimarkkinoinnin, sivustojen, sisältöjen, yms parissa, niin SEOn ymmärtäminen on kultaakin arvokkaampaa.”
SEO tulee olemaan iso osa Meion tulevaisuutta. Krista aikoo jatkossakin panostaa orgaanisen näkyvyyden ja myynnin kasvattamiseen. "SEO-ymmärryksen avulla pystyt auttamaan asiakkaitasi syvällisemmällä tasolla ja rakentamaan pidempiaikaisia tuloksia," hän korostaa.
Eteenpäin jatkokouluttautumisen avulla
Krista odottaa innolla Meion tulevaisuutta ja mahdollisuuksia, joita uusi SEO-osaaminen avaa. "Kun kuulin, että Jutta järjestää Mastermindin GWS-koulutuksen käyneille, ilmoittauduin heti mukaan. Jo ensimmäisen luennon aikana sain niin monta uutta oivallusta, että sijoitettu raha on tuottanut itsensä takaisin. Kaikki muu tuleva tulee olemaan plussaa," Krista päättää.
Meion maailmassa bisneksen tekeminen saa olla hauskaa eikä turhan vakavaa, vaikka työtä tehdäänkin tuloslähtöisesti ja ammattitaitoisesti. Meion missio on auttaa pienyrityksiä kasvamaan, hyödyntämään verkkosivujaan tehokkaammin ja tulemaan löydetyksi!
Kirjoittanut: Mira Rossi