Kotisivujen tekijä Marjut erottautuu kilpailulla alalla syvällisen SEO-osaamisen avulla
Marjut täydensi tarjontaansa menestyksekkäästi hakukoneoptimoinnilla
Marjut Kostilainen
Kotisivuyrittäjä,
Markkinointi Stila
Marjut Kostilainen on kokenut kotisivujen tekijä, joka etsi uusia haasteita työhönsä ennen GWS-ohjelmaan lähtemistä. Marjutille SEO:n perustiedot olivat tuttuja, mutta syvempi ja kokonaisvaltainen ymmärrys hakukoneoptimoinnista puuttui. “Huomasin sanovani usein asiakkailleni, että tiedän SEOsta kyllä jonkin verran, mutta en ole sen alan asiantuntija.” kertoo Marjut.
Hänen kiinnostuksensa SEO:a kohtaan heräsi alunperin, kun asiakkaat toivoivat selkeitä ja helposti löydettäviä sivuja. Marjut oli jo alkanut tutustua aiheeseen omatoimisesti, mutta kaipasi strukturoitua opetusta. “Termit olivat jo tulleet tutuksi ihan perustekemisessä. Tiesin, että syventävää SEO-tietoa olisi todella paljon tarjolla, en vaan osannut päättää mistä aloittaisin itsenäisen opiskelun.”
Toimeksiantoja jo kurssin aikana
GWS-ohjelmalta Marjut odotti lopputuloksena konkreettista osaamista ja varmuutta, joka mahdollistaisi asiakkaiden paremman palvelemisen. Hän halusi ohjelman jälkeen tarjota asiakkailleen selkeää kokonaisuutta, joka sisältää sekä kotisivujen tekemisen että tuloksia tuovan hakukoneoptimoinnin. Marjutille oli tärkeää myös ohjelman tuki ja mahdollisuus saada palautetta omasta tekemisestä. “Itsenäinen opiskelu sopii minulle, voin itse määrätä tahdin, mutta tarvittaessa saa kouluttajien täyden tuen tekemiselle ja palautetta matkan varrella.”
Kurssin ensimmäiset onnistumiset näkyivät Marjutille lähes heti. “Aluksi tuli tosi paljon uutta tietoa, mutta sitten kun se alkoi jäsentyä päässä ja yhdistin asioita toisiinsa, niin huomasin, että ei tämä olekaan niin vaikeaa mitä olin etukäteen ajatellut.” Hän alkoi tarjota asiakkailleen SEO-palveluita ja sai jo muutamia pieniä toimeksiantoja kurssin aikana.
Itsevarmuutta sekä syvällisempää tietoa ja taitoa tekemiseen
Oman sivuston optimointi alkoi tuottaa tulosta, ja Marjut oli innoissaan nähdessään muutoksia kävijämäärissä ja tarjouspyyntöjen määrän kasvussa. “Huomasin myös, että jo aiempi tekeminen ennen kurssia oli ollut ihan oikeaa SEO-työtä, nyt sain vain laajuutta, itsevarmuutta sekä syvällisempiä tietoja ja taitoja tekemiseen.”
“Minulle on aina ollut sivujen suunnittelussa yksi tärkeimmistä asioista
nimenomaan kävijän kokemus eli sivuston pitää olla rakenteeltaan ja ilmeeltään selkeä, tietojen pitää löytyä helposti ja sivujen pitää latautua nopeasti. Jos sivuilla viihdytään, on se hakukoneellekin hyvä signaali. Olin siis tietämättäni soveltanut jo todella tärkeää osaa
hakukoneoptimoinnissa ennen kurssia.”
SEO-osaaminen ei ole itsestäänselvyys palveluntarjoajien keskuudessa
Kurssi on vaikuttanut positiivisesti Marjutin liiketoimintaan. Hänelle on avautunut uusi palvelu, joka tukee hänen ydinpalveluaan, eli kotisivujen tekemistä. “SEO-osaaminen ei todellakaan ole itsestäänselvyys palveluntarjoajien keskuudessa, joten kurssin myötä sain erittäin hyvän mahdollisuuden erottautumiseen asiantuntijana.” “Sain uutta virtaa kaikkeen tekemiseen ja innolla odotan isompia asiakkuuksia. Toiveena olisi seuraavaksi saada pidempiaikaisia asiakkuuksia, joille voisin tehdä tavoitteellista SEO-työtä.”
“SEO-osaaminen ei todellakaan ole itsestäänselvyys palveluntarjoajien keskuudessa, joten kurssin myötä sain erittäin hyvän mahdollisuuden erottautumiseen asiantuntijana.”
“Olen päässyt tekemään auditointeja ja avainsanatutkimuksia sekä laittamaan verkkosivujen SEO-perusasioita kuntoon. Olen myös tuottanut SEO-optimoituja sisältöjä.” Taitavana kirjoittana Marjut on ollut innoissaan palatessaan sisällöntuoton pariin.
Asiakkaiden palvelut löydetään nyt Googlesta paremmin
Hän on iloinen siitä, että kurssilla opituilla taidoilla hän on pystynyt auttamaan asiakkaitaan parantamaan näkyvyyttään Googlessa. Erityinen ylpeyden aihe hänelle on ollut se, että asiakkaiden palvelut löydetään nyt Googlesta paremmin.
Marjut näkee liiketoimintansa kehittyvän tulevaisuudessa entistä vahvemmin hakukoneoptimoinnin pohjalta. “Olen myös saanut jo joitakin tarjouspyyntöjä sillä perusteella, että palveluni löytyivät Googlesta tietyllä avainsanalla. Oman sivuston kehittäminen on tärkeää siltäkin kannalta, että se toimii työnäytteenä.”
Asioita voidaan lähteä laittamaan kuntoon yksi kerrallaan
Marjut suosittelee hakukoneoptimoinnin opiskelua kaikille, jotka ovat tekemisissä sisältöjen kirjoittamisen, verkkosivujen kehittämisen ja markkinoinnin kanssa. Hän korostaa, että kurssin avulla saa hyvät eväät, mutta menestyminen vaatii kuitenkin työtä ja pitkäjänteisyyttä. “Itse poimin kurssilta juuri omaan tekemiseen parhaiten sopivat keinot ja mietin, kuinka voin omassa yritystoiminnassa hyödyntää näitä oppeja.”
Marjut rohkaisee ottamaan yhteyttä häneen matalalla kynnyksellä, jos SEO-asiat mietityttävät oman sivuston kohdalla. Asioiden kuntoon laittaminen ei ole aina kallista ja aikaa vievää. Alkukartoitus ja keskustelu ei maksa mitään, ja asioita voidaan lähteä kehittämään yksi kerrallaan, pienissä paloissa. “Sivuillani on esitelty eri hintaisia kotisivupaketteja ja myös toisin päin: mitä saa milläkin budjetilla. Voidaan aloittaa tosi pienellä ja laajentaa sitten tarpeen mukaan.“ Marjut odottaa innolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan uuden SEO-osaamisen pohjalta.
Marjutin yritys Markkinointi Stila tarjoaa verkkosivuja ja hakukoneoptimointia.
Kirjoittanut: Mira Rossi