Miina keskittyy merkityksellisempiin projekteihin SEO-osaamisen ansiosta

SEO-osaaminen muutti sisällöntuottaja Miinan liiketoimintaa, vahvisti yrittäjän itsevarmuutta ja tarjosi uusia mahdollisuuksia keskittyä itseä kiinnostaviin valittuihin projekteihin.

Miina Keto

Sisällöntuottaja ja markkinointiyrittäjä
Soulgood Oy

Ennen Growth with SEO -ohjelmaan osallistumista sisältöammattilainen Miina pyöritti Soulgood-nimistä yritystään keskittyen pääasiassa sisällöntuotantoon. Hän tuotti blogisisältöä, verkkosivutekstejä, sosiaalisen median sisältöä sekä teki copywritingia erilaisiin markkinointimateriaaleihin. Vaikka Miina oli perillä SEO-sisällön perusteista, hän kaipasi syvempää ymmärrystä aiheesta voidakseen laajentaa yrityksensä palvelutarjontaa ja tarjota asiakkailleen arvokasta SEO-osaamista.

SEOn käyttäjälähtöinen näkökulma herätti kiinnostuksen oman osaamisen kehittämiseen 

Miinan kiinnostus hakukoneoptimointia kohtaan heräsi vuosien saatossa. Hän löysi SEO-akatemian sosiaalisesta mediasta ja päätyi ensin Opi avainsanatutkimus päivässä -kurssille. Kurssi avasi hänelle SEOn käyttäjälähtöistä, psykologista ulottuvuutta ja erityisesti hakuintentioiden tutkiminen alkoi kiinnostaa kovasti. Tähän kiinnostavaan näkökulmaan tutustuminen lopulta vakuutti hänet lähtemään oppimatkalle SEOn saloihin ja siten Miina päätyi lähtemään GWS-ohjelmaan mukaan.

Ennen ohjelmaan osallistumista Miinalla oli selkeät odotukset: "Olin varma, että kurssi toisi minulle kaipaamaani syväsukellusta SEOon. Kurssin sisältö vaikutti hyvin käytännönläheiseltä ja loogiselta." Kurssilta Miina odotti saavansa kattavan tietopaketin SEOsta mukaan lukien sen tuotteistamisen ja SEO-yrittämisen osa-alueet. Hänelle konkretia oli avainasemassa: hän halusi oppia substanssia ja miten hyödyntää sekä myydä sitä osana olemassa olevia palvelujaan. 

Jo kurssin aikana sai arvokasta käytännön kokemusta: “opin aivan valtavasti”

Kurssin rakenne, toteutus ja käytännönläheisyys, sekä työskentely harjoitusasiakkaiden kanssa, antoivat Miinalle arvokasta käytännön kokemusta. "En oppinut vain teoriassa, vaan todella kädet savessa, käytännön tasolla.” “Minulla oli mukana kaksi erilaista SEO-harjoitusasiakasta, jotka olivat oikeita asiakkaitani.” 

Kurssimateriaalien ja luentojen esimerkit auttoivat häntä omaksumaan uutta tietoa parhaalla mahdollisella tavalla. “Oli mahtavaa, kun saatavilla oli useiden erilaisten SEO-osaajien tuki.” Miina kertoo GWS-kokemuksestaan.

“Se, että voi valita itselle arvomaailmaltaan sopivat projektit tekevät yrittäjän työstä paljon merkityksellisempää.”

Asiakkaiden kanssa saavutetut tulokset jopa yllättivät ensin

Kurssin aikana ja sen jälkeen Miina koki merkittäviä onnistumisia: molempien harjoitusasiakkaidensa orgaaninen näkyvyys kasvoi, ja hänen onnistui löytää uusia, osuvia avainsanoja, jotka toivat kaivattua liikennettä asiakkaidensa sivustoille. 

Harjoitustöiden kautta Miina sai rohkeutta myydä jo kurssin aikana ensimmäisen avainsanatutkimusprojektin. Sitä kautta hän sai myös uuden unelma-asiakkaan laajempaan yhteistyöhön jo kurssin aikana. Tämä rohkeus johti laajempiin projekteihin ja pitkäaikaiseen yhteistyöhön sekä olemassa olevien että uusien asiakkaiden kanssa. 

Miina kertoo, että Soulgood on saanut monipuolisia asiakkuuksia kurssin jälkeen. “Olen todella iloinen ja ylpeä!” Miina hehkuttaa omaa kehitystään. “Olen saavuttanut ruoka-alan asiakkaani olemassa olevan blogin sisällön optimoinnilla huikeat Google-sijoitukset, joilla ohitimme ruoka-alan jätit. Toinen asiakkaani alkoi myös saada uusia yhteydenottoja hyvinkin nopeasti melko pienten, mutta strategisten ja kekseliäiden sisällöllisten ja sivuston rakenteellisten muokkausten jälkeen. Nopea muutos yllätti minut itsenikin ensin.” 

Miina on voinut myös vahvistaa yhteistyökumppaniverkostoaan, erityisesti verkkosivujen tekijöiden kanssa, tarjoten yhteisiä projekteja asiakkaille.

Arvomaailmaltaan osuvat projektit tekevät yrittäjän työstä merkityksellisempää

Kurssin vaikutuksesta Soulgoodin palveluvalikoima laajeni, ja Miina onnistui samalla karsimaan vähemmän inspiroivia palveluita tarjonnastaan. Miina uskoo, että SEO-osaaminen parantaa mahdollisuuksia keskittyä toimimaan asiakkaiden kanssa sellaisilta toimialoilta, jotka vastaavat omaa ydinosaamista ja myös ammatillista intohimoa. 

“Haluan panostaa siihen, että Soulgood toimii sellaisten yritysten kanssa, joiden arvomaailmat kohtaavat omani kanssa. Uskon, että SEO-kysyntää näiden keskuudessa riittää.” Miina kertoo.

 “Koko ohjelma on vahvistanut ajatustani siitä, että voin rohkeammin toimia tietyllä tapaa pehmeämpiä arvoja edustavana SEO-asiantuntijana. Usein SEO nähdään teknisenä ja vaikeasti lähestyttävänä. Haluan tehdä siitä helpommin lähestyttävää, mutta vaikuttavaa.” Miina lisää. SEO-osaaminen muutti Miinan liiketoimintaa, vahvisti yrittäjän itsevarmuutta ja tarjosi uusia mahdollisuuksia keskittyä itseä kiinnostaviin valittuihin projekteihin. “Se, että voi valita itselle arvomaailmaltaan sopivat projektit tekevät yrittäjän työstä paljon merkityksellisempää.”

Loppuun Miina rohkaisee ohjelmaa harkitsevia. “Jos kaipaat kokonaisvaltaista SEO:n haltuun ottamista konkretian kautta ja todella osaavien ammattilaisten tuella oppien, GWS on sulle!”

Miinan yritys Soulgood tarjoaa sielukasta sisällöntuotantoa ja syvällistä hakukoneoptimointia missiovetoisille yrityksille.

Kirjoittanut Mira Rossi