Riikka nosti verkkokauppansa Googlessa hyville sijoille

SEO-työn tulokset näkyvät myös myynnissä haastavista ajoista huolimatta

Riikka Palmunen

Verkkokauppias ja hakukoneoptimoija

Riikka Palmunen on verkkokauppias, joka löysi kiinnostuksen hakukoneoptimointiin osallistuttuaan Growth with SEO -ohjelmaan. Ohjelmaan osallistumisen taustalla oli halu parantaa oman verkkokaupan näkyvyyttä hakukoneissa aloittelevana verkkokauppiaana. SEO kantautui usein terminä korviin, mutta käytännön työ ei siinä vaiheessa ollut tuttua. Riikka oli kokeillut itse tehdä muutoksia sivustolle, mutta tulokset olivat olleet vaatimattomia sirpaleisen tiedon takia.

SEO ei ollutkaan rakettitiedettä

Aluksi Riikka oli huolissaan aiheen vaikeudesta ja epäili kykyään oppia kokonaisuutta lyhyessä ajassa, sillä hän ei pitänyt lähtökohtaisesti itseään tyypillisenä SEO-tekijänä. ”Jutta vakuutti minulle, että kyllä sä opit”, kertoo Riikka. Sitten hän päätti ottaa haasteen uuden arvokkaan taidon oppimisesta vastaan. Ohjelman aikana Riikka yllättyi siitä, että hakukoneoptimointi ei ollutkaan niin vaikeaa kuin hän oli aluksi ajatellut.

“SEO ei ollutkaan rakettitiedettä, vaan kyse oli asenteesta tuntematonta tietoa kohtaan”

Alun epäilykset haihtuivat, kun hän ymmärsi heti ohjelman alkupuolella, että hänellä on mahdollisuus oppia uusi kokonaisuus aihe kerrallaan ja oikeasti parantaa verkkokauppansa näkyvyyttä. GWS-ohjelman jälkeen Riikka on huomannut konkreettisia tuloksia liiketoiminnassaan, vaikka ajat ovat olleet verkkokaupoille haastavia. Riikan verkkokauppa kuitenkin löytyy nyt paremmin hakukoneista, tietyillä avainsanoilla se sijoittuu todella hyvin ja SEO on tukena kaikessa markkinoinnissa.

SEO on verkkokaupan markkinoinnin ydin

Riikka korostaa, että jokaisen yrittäjän tulisi perehtyä hakukoneoptimointiin, vaikka se ei olisikaan heidän päätyönsä. Etenkin verkkokauppiaiden tulisi oppia SEOn perusasiat. “SEO on verkkokaupan markkinoinnin ydin. Ilman sitä markkinoinnin osaaminen on hataralla pohjalla.” Oli kyse verkkokaupasta tai ei, nettisivut ovat olennainen osa lähes jokaisen yrityksen toimintaa, joten kyky parantaa niiden näkyvyyttä on arvokasta. “Monet ajattelevat, että SEO-lisäosan lisääminen nettisivuille auttaa, mutta työ on tehtävä kunnolla, jos haluaa tuloksia”.

Hakukoneoptimoinnin taito avaa monia mahdollisuuksia

Kaikenkaikkiaan Riikka kokee, että GWS-ohjelma oli laadukas ja hyödyllinen. Se tarjosi selkeää ja käytännönläheistä opetusta, eikä kursseilla keskitytty pelkästään teoriaan. “Uskon, että hakukoneoptimoinnin taito avaa monia mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämisessä ja antaa valinnanvaraa myös työn suhteen.” “Nyt tiedän mitä tahansa blogia tai saittia tehdessä, että osaan optimoida sisällön.” Nykyisin myös verkkosivuja ja SEOa palveluinaan tarjoava Riikka on tyytyväinen, että otti haasteen vastaan.

Riikan hakukoneoptimoinnin palvelut sekä verkkokauppa Alldag.

 

Kirjoittanut: Mira Rossi