SEO avasi markkinoinnin ammattilaiselle Tiikulle uusia näkökulmia markkinointiin

Tiikku Kuuru, Tanssi- ja liikuntakeskus Fiiliksellä -yrityksen toinen yrittäjä ja  kauppatieteiden tohtori, kasvatti osaamistaan digitaalisen markkinoinnin ja SEO-tekemisen saralla GWS-ohjelman avulla.

Tiikku 

Kuuru

Tanssi- ja liikuntakeskus Fiiliksellä -yrityksen toinen yrittäjä ja  kauppatieteiden tohtori

Tiikku Kuuru, Tanssi- ja liikuntakeskus Fiiliksellä -yrityksen toinen yrittäjä ja toimitusjohtaja sekä kauppatieteiden tohtori kasvatti osaamistaan digitaalisen markkinoinnin ja käytännön SEO-tekemisen saralla GWS-ohjelman avulla. Hakukoneoptimointi on tullut oleelliseksi osaksi hänen yrityksensä strategiaa ja auttaa rakentamaan brändin markkinointia ja digituotteiden näkyvyyttä entistä strategisemmin. Tiikku on saanut nyt syvän teoreettisen markkinointiosaamisen ohelle käytännön taidon, jolla on kova kysyntä markkinoilla.

Tarve oppia SEOa lähti tarpeesta saada oma sivusto näkyviin

Tiikun matka SEO-maailmaan alkoi kiinnostuksesta optimoida oman yrityksen, Tanssi- ja liikuntakeskus Fiiliksellä, verkkosivua. Tiikku vastaa pääosin itse yrityksen markkinoinnista ja tunsi tarvetta syventää omaa osaamistaan SEOn parissa, jotta voisi tehdä sivustosta näkyvämmän. Kokonaisuus markkinoinnin tohtoriopintojen ja SEOn käytännön taidon yhdistämisestä tuntui hyvältä paketilta. “SEO-taitona on arvokas taito omassa osaamispaletissa, jolle voi olla hyvin monenlaista käyttöä tulevaisuudessa.” Tiikku miettii. Tiikku odotti GWS-ohjelmalta konkreettisia työkaluja ja tietämystä, jonka avulla hän voisi ottaa SEO-paketin haltuun. “Odotin, että saan ohjelman aikana ns. koko paketin haltuun ja että voin oikeasti tehdä SEO-työtä itsenäisesti” Tiikku lisää.

Onnistunut sivustouudistus uuden osaamisen avulla

Ohjelman suorittamisen jälkeen Tiikku toteutti yhdessä brändisuunnittelijan kanssa oman yrityksensä mittavan sivusto- ja brändiuudistuksen, jossa uusi SEO-osaaminen oli keskeisessä roolissa. Opit pääsivät siis heti käyttöön. ”Uudistukseen kuului kokonaisvaltainen brändiuudistus nimeä, logoa ja visuaalista ilmettä myöten. Halusimme kirkastaa sitä, mitä olemme.” Tiikku kertoo. 

Uudistuksen mukana tullut nimenmuutos aiheutti jännitystä hakukonenäkyvyyden osalta. Uudistus ei kuitenkaan ainoastaan parantanut sivuston teknistä toteutusta ja sisältöstrategiaa, vaan auttoi myös nostamaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Lisäksi Tiikku on nyt kehittänyt Fiiliksellä Online -etätreenipalvelua, jossa SEO oli alusta asti mukana suunnittelussa. Myös verkkokauppa on suunnitteilla ja ohjelma on tuonut tämänkin konseptin suunnitteluun uutta näkökulmaa.

Jos joku tunti tai palvelu tarvitsee lisää näkyvyyttä, tiedän nyt miten sitä lähtee kasvattamaan ja mitä kannattaa fokusoida

 

Käytännön SEO-taito on kokonaisvaltaistanut näkökulmaa markkinointiin

Erityisen ylpeä Tiikku on sivustouudistuksen onnistumisesta SEOn näkökulmasta, sekä siihen liittyvästä uudenlaisesta päätöksenteosta, joka edisti uudistuksen onnistumista. Ohjelma on auttanut häntä näkemään markkinoinnin ja myynnin kasvattamisen kokonaisvaltaisemmin, integroimalla SEO-strategian kaikkiin markkinoinnin ja sisällöntuotannon osa-alueisiin. 

Tiikku kertoo kuinka nyt tuntuu, että oma markkinoinnin osaaminen todella laajaa ja monitasoista, sillä näkökulmia on monta. Markkinoinnin tohtoriopinnot, pitkä ura yrittäjänä, sekä nyt digimarkkinoinnin uudet taidot ovat antaneet mahdollisuuden yhdistää asioita eri näkökulmista. “Nyt on monta kulmaa tarkastella, kehittää ja toteuttaa" Tiikku kokoaa. 

SEO osana markkinoinnin päätöksentekoa

SEOn huomioiminen päätöksenteossa ja sisällöntuotannossa on tullut Tiikun työssä uudeksi normiksi. “Suunnitelmana on työstää Fiiliksellä-saitin SEOa aina osana työviikkoa, mutta joskus tietysti yrittäjän elämä tulee tielle, eikä aikaa pysty antaa niin paljoa aikaa kuin haluaisi. Kuitenkin huomaan, kuinka SEO on jo osana sitä omaa ajattelua ja työtä tulee tehtyä kaikkien päätösten kautta, vaikka ei istuisi alas tekemään itse SEO-työtä.” Tiikku kuvaa. 

Hän on oppinut, että pienillä, harkituilla strategisilla toimilla on suuri merkitys, ja että toisaalta SEOn parissa työskentely vaatii jatkuvaa oppimista ja kokeilua. Tämä lähestymistapa on tuonut myös varmuutta Tiikun työhön, kun eväät löytyy asioiden eteenpäin viemiseen. “Jos joku tunti tai palvelu tarvitsee lisää näkyvyyttä, tiedän nyt miten sitä lähtee kasvattamaan ja mitä kannattaa fokusoida”. 

SEO näkökulma osana useampaa liiketoiminta-aluetta

GWS-ohjelman aikana Tiikku koki monia oivalluksia, jotka ylittivät hänen alkuperäiset odotuksensa. Erityisesti hän oli yllättynyt siitä, miten monipuolisesti SEO-osaamista voi hyödyntää eri liiketoiminnan osa-alueilla; Asiakaskokemuksen kehittämisestä tosi tekniseen SEOon tai sisältöjen kehittämiseen. Tiikku suosittelee lämpimästi SEO-osaamisen kehittämistä kaikille yrittäjille. Hän korostaa, että pienyrittäjän kannattaa erityisesti itse opetella SEOn perusteet, sillä tämä taito on tullut oleelliseksi osaksi nykyaikaista liiketoimintaa.

Lopuksi Tiikku haluaa jakaa, että SEO-akatemian kanssa työskentely on ollut sekä antoisaa että hauskaa. Hän on arvostanut erityisesti ihmisläheistä “hands-on” opetustapaa ja sitä, miten ohjelma on auttanut häntä ymmärtämään SEOn merkitystä liiketoiminnalle, kokonaisvaltaisesti. Oman sivuston kehittäminen ohjelman aikana toi verratonta oppia. “Powerpoint-kurssi olisi täysin eri asia ja sellaisia me ollaan kaikki käyty. GWS-ohjelmassa sai henkilökohtaisesti palautetta omaan sivustoon liittyen ja tällöin sai varmasti isoimman opin. “Oli mahtavaa olla mukana, kun valmentaja tuntee asiansa ja on vielä sen koulutettavan puolella ja haluaa, että oppi menee oikeasti käytännössäkin perille.” Tiikku kokoaa kokemustaan. Ohjelma oli Tiikun mukaan antoisa ja myös hauska. “Koko ohjelman ajan on mahtavaa porukkaa mukana ja olen vain iloinen, että lähdin mukaan.”

Tutustu Tiikun yrityksen Tanssi- ja liikuntakeskus Fiiliksellä tarjontaan. 

Kirjoittanut: Mira Rossi