Hakukoneoptimointi itse – miksi sinunkin kannattaa oppia SEOa?
Moni yrittäjä ja markkinoija tietää, että ilman hakukoneoptimointia voidaan menettää suuret määrät vierailijoita sivustolla, laadukkaita liidejä sekä maksavia asiakkaita. Pelkkä hakusanamainonta ei yksinkertaisesti riitä: jopa 70-80% hakukoneiden käyttäjistä ohittaa maksetut mainokset ja keskittyy ainoastaan luonnollisiin hakukonetuloksiin.
Valitettavan moni yritys jättää SEOn ostamatta sen suurten kustannusten vuoksi ja harva yrittäjä tai markkinoinnin tekijä edes ajattelee opettelevansa hakukoneoptimointia itse, sillä se kuulostaa niin monimutkaiselta ja vaikealta.
Mutta sehän ei ole totta! Kukaan ei tietenkään tule mestariksi yhdessä yössä, mutta aloittaa voi hyvin matalalla kynnyksellä: on paljon toimenpiteitä, joita voi oppia tekemään jo tänään, kunhan vain tietää miten ja mistä aloittaa.
Miksi siis sinunkin kannattaa opetella tekemään hakukoneoptimointia itse?
Tässä 5 syytä, miksi sinunkin saattaisi kannattaa opetella tekemään hakukoneoptimointia itse:
1. Säästät pitkän pennin
Hakukoneoptimoinnin palvelut ovat usein kalliita, ainakin pienyrittäjän kukkarolle. Jatkuva SEO maksaa uein yli 1000€ kuukaudessa, eikä SEO-projektejakaan juuri tehdä alle 3000 euron.
Kun yrittäjä opettelee tekemään sivuston hakukoneoptimoinnin itse, hänen tarvitsee vähimmillään maksaa vain ajallaan. Työtään voi toki täydentää maksullisilla SEO-työkaluilla, mutta ilman niitäkin on mahdollista pärjätä.
2. Tiedät, mitä sivustollasi tapahtuu
Moni yrittäjä kammoaa ajatusta omien sivujen hallintaan kirjautumisesta, ja mielellään keskittyy vain liiketoimintansa pyörittämiseen. Mikäli yrittäjällä ei ole sivuston ylläpitäjää tai markkinoinnin tekijää, joka sen tekisi, saittia on siinä tapauksessa pakko joskus päivittää vähintään yhteystietojen muuttuessa tai liiketoiminnan muutoksista tiedottaessa. Päivitysten tekeminen tuntuu usein inhottavalta ja jopa hieman pelottavalta, jos julkaisujärjestelmä ei ole tuttu.
Hakukoneoptimointia tehdessä tulet tutuksi sivustosi kanssa ja opit tuntemaan sen, ymmärtämään sen toimintaa, sekä sen kehitysmahdollisuuksia. Sinun ei tarvitse pyytää tai palkata ketään ulkopuolista henkilöä tekemään puolestasi päivityksiä sivustollesi, vaan osaat hoitaa ne itse.
3. Olet paras henkilö selvittämään avainsanasi ja kertomaan toiminnastasi
Kun opit avainsanatutkimuksen salat, sinä itse olet ehdottomasti paras henkilö selvittämään parhaimmat avainsanat saitillesi. Yksikään digimarkkinoija ei tunne toimialaasi, liiketoimintaasi ja yrityksesi kilpailuetuja niin hyvin kuin sinä. Kukaan ulkopuolinen ei ole yhtä syvästi perillä alasi sanastosta ja termeistä, joita asiakkaasi tuotteistasi tai palveluistasi käyttävät, ja mitä kysymyksiä he niihin liittyen esittävät.
Myös sinä olet ehdottomasti paras henkilö sanoittamaan palveluitasi ja tuotteitasi sekä niiden etuja asiakkaillesi. Sinä tunnet parhaiten asiakkaittesi tarpeet ja yrityksesi äänen.
Lisäksi jos uudistat tai laajennat tuotevalikoimaasi tai palvelutarjontaasi, sinun ei tarvitse jokaisessa uudistuksessa palkata ulkopuolista SEO-asiantuntijaa selvittelemään uuden tuotteen avainsanoja.
4. Et tule huijatuksi
Valitettavan usein yrittäjät maksavat kuuliaisesti markkinoinnin kuukausimaksujaan tietämättä, tekeekö kukaan heidän puolestaan yhtään mitään. Monet saavat kuukausittain epämääräisen raportin palveluntarjoajalta, mutta ei mitään tarkempaa selvitystä, mitä esimerkiksi mainonnan tai SEOn puolella on tehty kuluneen kuukauden aikana.
Ja harmillisen usein rehellinen vastaus on: ei juuri mitään.
5. Pystyt itse vaikuttamaan aidosti yrityksesi markkinointiin ja asiakashankintaan
Kuinka moni yrittäjä haluaa kokea olevansa täysin riippuvainen yrityksen ulkopuolisista henkilöistä asiakashankintansa suhteen?
Enpä usko, että yksikään.
Kun olet saanut tehtyä sivustollesi hakukoneoptimointia itse, ja työsi alkaa tuottaa merkittäviä tuloksia, huomaat, että pystyt hankkimaan suuret määrät asiakkaita Googlen kautta omilla kyvyilläsi.
Sinulla on ehkä ollut uskomus, että et pysty itse vaikuttamaan yrityksesi markkinointiin, koska et osaa, tai koska sinulla ei ole tarvittavaa asiantuntemusta.
Oppiessasi tekemään hakukoneoptimointia itse, huomaat, että sinä todella osaat ja ettei sinun tarvitse olla riippuvainen ulkopuolisista markkinoinnin tekijöistä ainakaan saittisi luonnollisen hakukonenäkyvyyden suhteen.
Itse näen jatkuvasti valmennuksissani, että juuri omasta osaamisesta ja sen tuloksista voimaantuminen on ehkä hieman yllättäen yksi suurimmista asioista, joita hakukoneoptimoinnin oppiminen yrittäjälle tai markkinoinnin ammattilaiselle antaa.
Olisitko sinä kiinnostunut oppimaan hakukoneoptimointia? Jos olet,kannattaa liittyä SEO-akatemian maksuttomaan Sisäpiiriin, jossa saat sähköpostitse käytännöllisiä ja helppotajuisia DIY-vinkkejä saittisi hakukoneoptimointiin. Voit toki myös lähettää minulle sähköpostia [email protected] tai laittaa yksityisviestiä Instassa seo.akatemia-tilille, niin voimme jutella lisää!