Paras julkaisujärjestelmä - mikä alusta valita verkkosivuille?
Minulta kysytään usein, mikä julkaisujärjestelmä, verkkokauppa-alusta tai blogi-alusta on paras hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Mikäli SEO on saitilla tärkeässä roolissa, suosittelen tavallisesti tutuista ja yleisesti käytetyistä alustoista WordPressia (+ verkkokaupoille sen kylkeen WooCommercea), joka on ns. avoimen lähdekoodin alusta. WP:n kautta saitti on laaja-alaisesti muokattavissa vastaamaan myös mm. teknisen SEOn vaatimuksiin. Isommille organisaatioille ja isompiin/laajempiin sivustotarpeisiin voi jokin toinen alusta ja tarkemmat räätälöinnit olla vielä WordPressia parempia ratkaisuja.
MUTTA:
Esimerkiksi WordPressin ominaisuuksista ei ole mitään hyötyä, jos se on liian vaikeakäyttöinen saitin omistajalle ja hänellä ei ole ketään, joka päivittäisi sitä ja hoitaisi saitin SEOa. Tai jos se ei esim. taivu niin helposti pääasialliseen käyttötarkoitukseen kuin jokin muu alusta.
Website builder / drag and drop -alusta voi joskus olla kokonaisuuden kannalta parempi vaihtoehto
Joskus helppokäyttöisemmät ns. website builder tai drag and drop -alustat, kuten esim. Squarespace tai Wix (tai verkkokurssi- ja verkkokauppa-alustat, kuten Kajabi ja Shopify), saattavat olla parempi valinta, kun katsotaan kokonaisuutta, eikä vain SEOa.
Alustaa valitessa on tärkeää pohtia mm. kuinka suuressa roolissa markkinointia SEO on, mitä ominaisuuksia saitilta vaaditaan, mikä on sen käyttötarkoitus ja tavoite sekä mikä on oma taitotaso ja käytettävissä oleva aika.
❗Sivustoa on aina katsottava kokonaisuutena, jonka tulee palvella itse liiketoimintaa, eikä vain yhtä markkinoinnin osa-aluetta.❗
Julkaisujärjestelmän tulisi sisältää ainakin nämä mahdollisuudet
Oli valintasi mikä tahansa, SEO-kulmasta olisi kuitenkin hyvä, että alustassa olisi mm. seuraavat ominaisuudet:
✅ Mahdollisuus lisätä sivun title ja meta description sekä kuvien alt-tekstit
✅ Eri otsikkotasojen valintamahdollisuus
✅ Lähtökohtaisesti hyvä latautumisnopeus
✅ Urlien muokattavuus
✅ Mahdollisuus 301-uudelleenohjauksiin
✅ Sivukohtainen elementtien muokattavuus
✅ Responsiivisuus
✅ Mahdollisuus blogiin
✅ XML sitemap ja robots.txt-tiedostot sekä mahdollisuus muokata niitä
Aina ei ole varaa valita
SEO-yrittäjän työssä tulee melko usein vastaan tilanne, että julkaisujärjestelmä on jo valittu ja sen ehdoilla mennään. Siksi onkin tärkeää tietää, mitä kaikkea käytettävällä alustalla voidaan tehdä ja hyväksyä se tosiasia, että joskus valittu alusta voi rajoittaa hakukoneoptimoinnin työn mahdollisuuksia isostikin. Hakukoneoptimoinnin työ pitää onneksi sisällään niin paljon erilaisia toimenpiteitä, että AINA voidaan tehdä jotain luonnollisen hakukonenäkyvyyden parantamiseksi, olipa alusta mikä tahansa. Täydellistä maailmaa ei ole olemassa SEO-työssäkään, mutta aina voidaan pyrkiä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.
Oletko digimarkkinoinnin yrittäjä ja haluaisit ottaa hakukoneoptimoinnin taidon haltuun ammattilaisen tasoisesti, jotta voisit myydä sitä palvelunasi? Mikäli tämä kiinnostaa, tutustu Growth with SEO -koulutusohjelmaamme ja asiakkaittemme saavuttamiin tuloksiin ja varaa maksuton strategiameet!