Hakusana-analyysi eli avainsana-analyysi – ABC aloittelijalle
Hakusana-analyysi, eli hakusanatutkimus on erittäin oleellinen osa SEO-työtä, jonka voisi sanoa muodostavan hakukoneoptimoinnin perustuksen – ilman sitä koko SEO-työstä puuttuu fokus. 🔍 Samasta työstä käytetään myös mm. termejä ”avainsana-analyysi”, ”hakusanatutkimus” ja ”avainsanatutkimus”, jotka tarkoittavat enemmän ja vähemmän samaa asiaa. Jos viilataan pilkkuja, ”tutkimuksen” ja ”analyysin” välillä on hienoinen ero, mutta käytännössä näitä termejä käytetään tässä kontekstissa useimmiten synonyymeina.
Mikä on avainsanatutkimus tai hakusanatutkimus?
Avainsanatutkimus, eli hakusanatutkimus, on siis yksi hakukoneoptimoinnin perustoimenpiteistä, joka tehdään aina ja mahdollisimman alussa. Se on kuin tienviitta, joka osoittaa oikean suunnan ja kertoo, kuinka kivikkoinen tai vaikeakulkuinen matka on mahdollisesti tiedossa. ⛰
👉 Hakusanatutkimuksen avulla selvitetään mm. millä termeillä asiakkaat hakevat yrityksen tarjoamia tuotteita ja palveluita, ja laajemmin: minkälaisia hakuja kohdeasiakkaat tekevät yrityksen toimialaan liittyen. Avainsana-analyysin kautta saat siis tietää, minkälaisilla avainsanoilla ja avainsanateemoilla voit houkutella sivustollesi laadukasta orgaanista liikennettä Googlesta, mahdollisimman paljon.
Hakusana-analyysi yllättää miltei aina
Olen huomannut työssäni, että avainsanatutkimus tuo lähes aina yllätyksiä yrittäjälle: ”haetaanko palveluani eniten tätä termiä käyttäen?!” On hyvin tavallista, että yrittäjät käyttävät itse palveluistaan ja tuotteistaan niiden ”virallisia” nimiä tai alan sisällä vakiintunutta termistöä/jargonia, kun taas asiakkaat eivät sellaisesta tiedä, vaan käyttävät heille tutumpia termejä.
💅 Esimerkiksi helsinkiläinen kauneudenhoitoalan yrittäjä saattaisi kutsua liiketilaansa verkkosivuillaan nimellä "kauneussalonki". Näin ei ehkä kuitenkaan kannattaisi tehdä, sillä "kauneushoitola helsinki"-hakuja tehdään keskimäärin 1000 kertaa kuukaudessa, kun taas "kauneussalonki helsinki"-hakuja vain noin 10 kertaa/kk. Asiakkaat siis hakevat kauneushoitolaa, eivät kauneussalonkia.
Lisättäköön, että Google onneksi kehittyy koko ajan paremmaksi synonyymien ymmärtäjäksi, mutta valitettavasti Suomen kielessä se ei vielä loista tällä taidollaan, joten ehdottomasti varminta on käyttää samoja termejä, joita asiakkaasikin käyttävät.
Hakusanatutkimuksen prosessi 🔍
Hakusanatutkimus on aina yksilöllinen prosessi, johon vaikuttaa moni tekijä, mutta tässä perusstepit aloittelijalle, joka ei ole aiemmin tehnyt hakusana-analyysia:
1. Tutustu syvemmin toimialaasi asiakkaasi näkökulmasta
Mieti, minkälaisia ongelmia heillä on, ja mihin haasteisiin he etsivät ratkaisua. Lue esim. keskustelufoorumeita, Quoraa, blogeja yms., joissa käsitellään alaasi liittyviä kysymyksiä ja aiheita.
2. Erittele palvelusi/tuotteesi yksityiskohtaisesti
Jos myyt esimerkiksi hattuja, myyt ehkä myös lierihattuja, fedoroita, lippalakkeja… ja kun erittelet vielä: naisten lierihattuja, miesten fedoroita, lasten lippalakkeja… ja edelleen: punaisia lierihattuja, huopakankaisia fedoroita, talvilippalakkeja, juoksulippiksiä... Huomaatko, et myy vain ”hattuja”?
Google ja asiakkaasi haluavat tietää yksityiskohtaisesti, mitä tarjoat. Asiakkaallasi on harvoin tarve yleisesti ”hatulle”, vaan todennäköisemmin hän hakee ennemmin punaista lippalakkia, naisten hellehattua, miesten fedoraa jne.
3. Täydennä ja tee avainsanalista aiemman luokittelusi pohjalta
Mieti lisäksi, mitä synonyymeja listaamillasi avainsanoilla on. Lisää myös avainsanoihin attribuutteja tai muita määreitä, jotka kertovat tuotteistasi, esim. ”edullinen lierihattu”, ”lippalakit netistä”, ”Fjällräven lippalakki” jne. Tutki myös kilpailijoidesi käyttämiä avainsanoja ja täydennä listaasi.
4. Käytä avainsanatyökalua
Jotta voit nähdä, haetaanko listaamiasi avainsanoja ylipäätään ja kuinka paljon, sinun on käytettävä avainsanatyökalua. Sillä saat myös ehdotuksia aiheeseen liittyvistä muista avainsanoista ja tietoa avainsanan kilpailutilanteesta hakutuloksissa. Jotkin työkalut tarjoavat myös tietoa kilpailijoidesi käyttämistä avainsanoista.
👉 Nappaa täältä kätevä kooste parhaimmista maksuttomista avainsanatyökaluista!
5. Tutki avainsanojen ns. hakuintentiota
Kun valitset avainsanoja sivuillesi, mieti, mitä avainsanaa käyttävä henkilö todella hakee. Etsiikö hän yleistä tietoa aiheesta esimerkiksi esitelmää varten, lisätietoa tietystä aiheen osa-alueesta, vai onko hän kenties ostoaikeissa?
Kun googletat avainsanan, minkälaisia tuloksia löydät? Voisiko sivustosi olla näiden tulosten joukossa? Usein esimerkiksi hyvin yleiselle tasolle jäävä avainsana ei välttämättä ole se parhain, vaan hakuintentiota selvitellessä käy ilmi, että hakukoneiden käyttäjät hakevat vain yleistä tietoa aihetta koskien kyseisellä avainsanalla. Tavallisesti tarkemmat (ja usein monisanaiset) avainsanat ovat paremmin konvertoivia, eli johtavat todennäköisemmin esimerkiksi ostoon.
💁 Tässä olivat hakusanatutkimuksen yleiset perusstepit. Joskus SEO-ammattilaiset saattavat vielä syventää tutkimusta erilaisilla lisäkikoilla, mutta näillä neuvoilla saat jo todella hyvin kiinni oman alasi parhaimmista avainsanoista.
❗️Jos haluat tietää, mitkä ovat parhaimmat maksuttomat avainsanatyökalut, joiden avulla tehdä avainsanatutkimus, nappaa täältä maksuton kooste parhaimmista työkaluista. Listaus sisältää kuvaukset ja suorat linkitykset työkaluihin.
Jos sinusta tuntuu, että voisit kaivata vielä hieman konkreettisempaa lisätukea avainsanatutkimuksen tekoon, käy tsekkaamassa Opi avainsanatutkimus päivässä -lyhytkurssimme, jonka selkeillä opeilla opit avainsanatutkimuksen kuin ammattilainen (ilman mitään aiempaa osaamista!).
❗TAI: jos olet digimarkkinoija ja olisit valmis avainsanatutkimuksen lisäksi ottamaan koko hakukoneoptimoinnin taidon haltuun ja alkaa myydä sitä yrityksesi palveluna, tutustu Growth with SEO -koulutusohjelmaamme! 🤩
Oletko sinä jo koittanut jo tehdä avainsanatutkimusta? Kokeile, ja tule kertomaan miten meni vaikkapa viestissä SEO-akatemian Instagram-tilille!
SEO-akatemia auttaa yrittäjiä ja markkinoinnin tekijöitä kasvattamaan liikevaihtoaan tai nostamaan ammattitaitonsa uudelle tasolle hakukoneoptimoinnin oppimisen avulla, selkeästi ja ilman jargonia. Lippulaivapalvelumme ja -tuotteemme ovat kokonaisvaltainen Growth with SEO™ -koulutusohjelma, jonka avulla markkinoinnin ammattilaiset oppivat SEOn ammattilaisen tasoisesti sekä Opi avainsanatutkimus päivässä -kurssi, jonka avulla selvität, millä avainsanoilla saat asiakkaat virtaamaan Googlesta sivuillesi. Lisäksi, jos haluat parhaimmat DIY SEO-vinkit suoraan sähköpostiisi, liity maksuttomaan Sisäpiiriin!