Takaisin blogiin

Mobiili SEO - nämä tekijät sinun tulee priorisoida sivustollasi

hakukoneoptimointi

Oletko tullut ajatelleeksi, että todennäköisesti suurin osa verkkosivukävijöistäsi näkee sivustosi ensi kertaa mobiilissa?

Mobiilihakujen määrä on jo jokin aika sitten ohittanut tietokoneella tehtävät haut ja verkkosivujen kävijäliikenteestä keskimäärin 55% tulee mobiililaitteista.

Google vaihtoi ns. mobile-first-indeksiin jo vuonna 2019, mikä tarkoittaa käytännössä, että se arvioi nimenomaan sivustojen mobiiliversiot muodostaessaan sivustojen välisiä sijoituksia.

Kaikesta tästä huolimatta on valtavan yleistä, että verkkosivustot suunnitellaan edelleen ensisijaisesti (ja joskus ainoastaan) isolle tietokoneen näyttöpäätteelle, ja mobiili jää joko varjoon tai kokonaan unohduksiin.

Siitä huolimatta, että sekä käyttäjät että Google priorisoivat mobiilin.

Miten huomioida mobile first omalla verkkosivulla?

Kuinka siis huomioida kaikki tämä käytännössä?


📱Kun suunnittelet uutta sivustoa, huomioi alusta alkaen, miltä se näyttää ja miten se toimii mobiilissa. Mielellään suunnittele (tai kehota palveluntarjoajaa suunnittelemaan) sivusto mobiili edellä.

📱Pidä huolta, että sivustosi latautuu nopeasti myös mobiilissa - mobiilikäyttäjät ovat kärsimättömiä ja hylkäävät herkästi sivuston, jos sen latautuminen kestää liian kauan.

📱Tarkasta, että esimerkiksi buttonit ja muut sivustosi klikattavat elementit ovat riittävän kaukana toisistaan.

📱Huolehdi, että kaikki puhelinnumerot ovat soittolinkkejä, jotta mobiilikäyttäjä voi soittaa sinulle suoraan klikkaamalla.

📱Varmista, että kaikki sivustosi sisältö sekä esim. pop up -ilmoitukset skaalautuvat myös pieneen näyttöön.

📱Tarkasta tekstikappaleiden luettavuus. Toisinaan tietokoneella hyvältä näyttävät tekstikappaleet muuttuvat mobiilissa raskaaksi ja pitkäksi tekstimassaksi. Voit keventää niitä esim. runsaammilla kappalejaoilla, listauksilla ja väliotsikoilla.

Mobiilissa tehdään myös ostoja

Moni uskoo, että kaikesta tästä huolimatta mobiilissa ei kuitenkaan tehdä ostoja, vaan että älypuhelimilla surffaillaan tien päällä, mutta ostot siirrytään tekemään kotona pöytäkoneella.

Kuitenkin uusimpien tutkimusten mukaan tämä uskomus ei pidä paikkaansa, sillä jo vuonna 2018 noin 40% ihmisistä sanoi tekevänsä verkko-ostoksen mieluummin mobiililaitteella, ja itse asiassa kertoi haluavansa tehdä koko matkan palvelun/tuotteen tutkimisesta ostoon mobiililaitteellaan.

Missä kunnossa sinun sivustosi mobiiliversio on?

Jos et ole vielä miettinyt asiaa, sivustosi paremman mobiilikäytettävyyden matkan voit aloittaa esim. Googlen mobile-friendly testin avulla. Sivustosi latautumisnopeutta ja sen parantamisehdotuksia kannattaa käydä vilkaisemassa PageSpeed Insights -työkalusta.

Lisäksi, jos sinulla on Googlen Search Console -tili käytössä, saat sieltä arvokasta tietoa myös mobiili-SEOon liittyen.

Käy heti tutkimassa, millä tolalla sivustosi mobiiliversio on, ja tule kertomaan minulle vaikka viestillä SEO-akatemian Instagram-tilille!

Olethan jo muuten liittynyt SEO-akatemian maksuttomaan Sisäpiiriin, jonka kautta saat parhaimmat DIY SEO-vinkit suoraan sähköpostiisi?

.